Propozycje zajęć i zabaw dla Gumisiów na tydzień 23-27 marca
Grupa : Gumisie 2019-2020
Kochani Rodzice w tym wpisie będziecie mogli znaleźć propozycje zajęć i zabaw na najbliższy tydzień. Prosiłabym w miarę możliwości drukować dzieciom karty pracy i inne pomoce, które będę załączała. Gdy skończy się już pandemia i wrócimy wszyscy do przedszkola, to prace dzieci trafią do ich teczek. Prosiłabym dlatego o podpisanie ich (imię dziecka i data wykonania pracy). Jeżeli nie mają Państwo drukarki w domu, to niektóre karty czy pomoce dydaktyczne będzie można spokojnie wykonać własnoręcznie. Wpis będzie na bieżąco aktualizowany, więc proszę zaglądać. Mam nadzieję, że już niedługo będziemy mogli się wszyscy spotkać ponownie w naszej sali 😉
PONIEDZIAŁEK:
„W marcu jak w garncu”
- Zagadka Tomasza Jabłońskiego „Marcowy garnek”
To jest taki dziwny miesiąc,
w którym wszystko się wciąż miesza:
lato, zima, po połowie.
W nim jak w garncu,
jest takie przysłowie.
O jakim miesiącu jest mowa w zagadce? (Pytaniem pomocniczym może być pytanie o to, jaki mamy teraz miesiąc); Dlaczego marzec jest porównywany do garnka z zupą?; Jakie są składniki marcowej zupy? Jaka pora roku zaczyna się w marcu?
- „W marcu jak w garncu” – zabawa orientacyjno – porządkowa
Rodzicu, przygotuj cztery kartki. Na każdej z nich narysuj jeden z symboli: SŁOŃCE, ŚNIEG, DESZCZ, WIATR. (Kartki zamiast rodziców mogą wykonać dzieci:) ) Przygotowane kartki po kolei pokazuj dziecku, a ono będzie wykonywało następujące czynności:
SŁOŃCE – dziecko uśmiecha się wystawiając buzię do słońca, rękoma może naśladować świecące promyki;
DESZCZ – dziecko udaje, że przeskakuje przez kałuże małe i duże;
ŚNIEG – dziecko kładzie się na dywanie i robi „aniołka”;
WIATR – dziecko mówi głoskę sz i z uniesionymi rękami kołysze się na boki;
Możesz włączyć waszą ulubioną piosenkę, do której lubicie tańczyć i ją zatrzymywać. Gdy wciśniesz pauzę, pokaż dziecku jeden z przygotowanych wcześniej symboli. Po ok. 10 sekundach włącz muzykę.
- Karta pracy
WTOREK:
Wczorajszy temat to idealny pretekst do zachęcenia dzieci do zjadania warzyw. W jaki sposób? Wczoraj była „zupa pogodowa” a dzisiaj wspólnie ugotujemy zupę warzywną:)
- „Warzywne memo” wydrukuj gotowe memo podane w linku poniżej, lub stwórz własne. Pytania do dziecka: Jak nazywają się te warzywa? Spróbuj wyklaskać po kolei ich nazwy. Które warzywa lubisz, a za którymi nie przepadasz? Z których chciałbyś ugotować zupę?
memory_game_free_printable_veggies
- Wspólne gotowanie zupy – sprawdźcie wspólnie, jakie warzywa macie w domu i spytajcie dziecko, z których warzyw chciałoby ugotować zupę. Pozwólcie mu spróbować pokroić/wrzucić do garnka warzywa, nalać wody czy doprawić zupę odpowiednimi przyprawami. Tak przyrządzony obiad dziecko o wiele chętniej zje 😉 Nasze Gumisie uwielbiają pomagać podczas nakrywania do stołu przed posiłkami w przedszkolu. Mogą zostać takimi samymi dyżurnymi od stołu w domu.
- Gra pamięciowa „Byłam/em na zakupach i kupiłam/em…”
Powiedz „Byłam/em na zakupach i kupiłam/em marchewkę”. Poproś dziecko, aby powtórzyło zdanie i dodało jakieś inne warzywo od siebie, np. „Byłem na zakupach i kupiłem marchewkę i seler”. Potem powtórz zdanie dodając kolejne warzywo do listy itd.
ŚRODA:
Dzisiaj trochę poćwiczymy i porozmawiamy o tym, że nie ma złej pogody. Jest tylko nieodpowiednia odzież 😉
pod tym linkiem znajduje się joga dla dzieci. Wspólne trenowanie to nie tylko świetna zabawa, ale też kształtowanie zdrowych nawyków.
- Wiersz
Wanda Grodzieńska
Chory kotek
Wyszedł kotek na deszczyk,
Dostał kaszlu i dreszczy.
Boli głowa i oczy,
Nogi w błocie przemoczył.
Kładzie mama koteczka
Do ciepłego łóżeczka.
Bierze synka za rączkę.
-Oj, masz, kotku, gorączkę.
Przyszedł tatuś wieczorem
Z siwym panem doktorem.
-Ratuj, panie doktorze
Bo synkowi wciąż gorzej!
Doktor kotka opukał,
Okularów poszukał
I powiada: – Dam ziółka,
Będzie zdrowy jak pszczółka.
Dam i proszki na dreszcze,
Niech przeleży dzień jeszcze,
Ale lepsze niż proszki są
Na deszczyk kaloszki!
Pytania do wiersza: Dlaczego kotek zachorował? Co go bolało? Co trzeba robić, żeby nie chorować? Jakie ubranie jest odpowiednie na marcową pogodę? Co należy robić, aby w trakcie zabaw na świeżym powietrzu się nie pocić? Co to znaczy ubranie na cebulkę?
- Praca plastyczna „Marcowe płaszczyki”
Zaprojektujcie wspólnie ubranie na wiosenny spacer. Może być kilka wariantów, które będą pasowały do różnych warunków atmosferycznych. Można do tego użyć skrawków materiałów, skarpet, które zostały bez pary lub kolorowego papieru. Pracę można wykonać na kartce przyklejając elementy ubrania do wcześniej narysowanej sylwety. Nasze dzieci w przedszkolu chętnie tworzą papierowe stroje dla lalek barbie. W ten sposób też można wykonać tę pracę.
CZWARTEK:
- Wiosenna gra logopedyczna. Załączam do wydrukowania planszę oraz instrukcję. Miłej zabawy 😉
https://drive.google.com/file/d/0B4Znt_PeD4EERGFha0RkR2pMa0RtOEtYWTRKUFhfRl8wSlNB/view
https://drive.google.com/file/d/0B4Znt_PeD4EEV0lobVZVbWRkelhoMGRvRkhmeEJwTnpfZDVJ/view
- „Maszeruje wiosna” – proszę nauczyć dzieci tekstu piosenki;
„Maszeruje wiosna” K. Bożek-Gowik
1. Tam daleko gdzie wysoka sosna
maszeruje drogą mała wiosna. Ma spódniczkę mini, sznurowane butki i jeden warkoczyk krótki.Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło lecą i świergocą głośno i wesoło. Maszeruje wiosna w ręku trzyma kwiat, gdy go w górę wznosi zielenieje świat ! 2. Nosi wiosna dżinsową kurteczkę, na ramieniu Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło 3. Wiosno, wiosno nie zapomnij o nas Ref. Maszeruje wiosna a ptaki wokoło |
- Praca plastyczna – ozdób kwiatka dowolną techniką. Dzieci mogą pomalować kwiata farbami, kredkami, uzupełnić go wydzieranką lub bibułą. To zależy od tego, co macie w domu. Na koniec każde z dzieci może go wyciąć. Gdy przedszkole już będzie otwarte, kwiatami ozdobimy firanki w naszej sali 😉
PIĄTEK:
- Dzisiejsze „zajęcia” zaczniemy od zabawy ruchowej. Przygotujcie rolkę po ręczniku papierowym i ubierzcie się wygodnie 😉 W linku poniżej znajduje się dokładny opis przebiegu ćwiczeń.
Click to access Zdrowy_przedszkolak_Zabawy_z_rolkami_po_recznikach.pdf
- Kolejny link prowadzi do krótkiego filmu edukacyjnego, który przedstawia pierwsze oznaki wiosny. Będzie on doskonałą powtórką wiadomości z minionego tygodnia, ale także wstępem do przyszłego tygodnia, w którym dalej będziemy rozmawiać o wiośnie.
https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY
- Gra pamięciowa – połóżcie 10 małych przedmiotów na tacy. Poproście dziecko, aby dobrze się im przyjrzało i przykryjcie je szmatką/chustką. Zakryjcie dziecku oczy, usuńcie jeden przedmiot i ponownie odkryjcie tacę. Czy udało się zgadnąć, co zniknęło? Super! Powtórzcie zabawę kilka razy.
DODATKOWE PROPOZYCJE SPĘDZENIA WOLNEGO CZASU W DOMU:
- ćwiczenia interaktywne dla przedszkolaków „lubię wiosnę, lubię lato”
- Pippi Langstrump w Operze Helsińskiej
- Zajęcia ogólnorozwojowe dla dzieci w SDK
- Lekcje angielskiego Marty Mitsche dla dzieci na Youtube
https://www.youtube.com/channel/UCXsRD0x_GJaXbllsz1GlVjg?fbclid=IwAR1gl-f3x-XGxpA3ZUx5Jzj9Wxe-bn-O8sicCrQ3hhdFvYBx9jDVQe42qlY
Źródła:
- Pięciolatek Przewodnik metodyczny 3 „Tropiciele” Beata Gawrońska, Emilia Raczek
- www.przedszkolankowo.pl
- www.ck-creativekitchen.com
- www.youtube.com kanał: Joga małego człowieka
- www.logomiaupedia.pl
- www.youtube.com kanał: świat dziecka
- www.activityshelter.com
- www.akademia.pwn.pl
- www.moi-mili.pl
- www.youtube.com kanał Marty Mitsche